Tuesday 16 February 2010

appelkruimel hapje

Toen ik zondagmorgen uit bed kwam, sneeuwde het weer. Dikke vlokkken dwarrelden geluidloos en koud neer op mijn balkon, dat al weer aardig wit was.
Omdat ik deze bittere winter flink zat ben, maakte ik voor mezelf (ja, want mister C houdt niet van appel) eens een lekker appelkruimel hapje, om bij het ontbijt meteen de botten een beetje te verwarmen.

En zoals gewoonlijk weet ik weer niet precies hoeveel ik van alles gebruikt heb....zucht.
Wel is het zeker dat ik er de volgende ingredienten in heb gedaan:

2 appels geschild en in blokjes
een handjevol gedroogde vijgen in stukjes gesneden

in een ovenschaal doen.

Een flinke klont boter (bijna een kwart pakje, dus ongeveer 60 gr) smelten.
Hierdoor een theelepel kaneel, een snufje zout, bruine suiker (50 gr?), roeren.
Voeg nu aan dit papje havermout toe, totdat alle boter opgenomen is en doe er dan nog wat bloem bij om het kruimiger te maken.

Doe deze kruimels over de appels en vijgen en zet de schaal ongeveer 40 minuten in de oven op 180 graden.

1 comment:

  1. Hahaha, dit heet bij ons een toetje, een variatie op de Apple Crumble. Grappig dat ze daar in Nederland mee ontbijten!!

    ReplyDelete