Thursday 4 February 2010

Pasta col tonno

Big V's en kleine smurf's favoriete pasta is pasta met tonijn. Eigenlijk alles met tonijn is favoriet: pizza met tonijn, of een baguette met tonijn, tonijne-mayo etc. Maar gisteravond was het dus weer 'es tijd voor pasta met tonijn.

Kleine Smurf heeft wel allemaal regeltjes als ik deze pasta maak. Zo zegt hij, terwijl ik in de keuken bezig ben: "Mama, geen Cipolla (=ui) en geen tomaat, wel sugo (yep, de tomatensaus) en natuurlijk de Tonno maar niks anders". Met die opdracht ga ik koken; natuurlijk verander ik af en toe wat aan zijn opdrachten, zoals gisteravond heb ik er een fijngesneden paprika aan toe gevoegd en die als eerste in de pan met wat olie zacht laten worden. De paprika was heel smaakvol en werkte goed bij het geheel. Ook had ik er pijnboompitten doorgedaan, ik heb hem moeten beloven dat de volgende keer dus niet meer te doen.

Awel, het basisrecept:

1 blikje tonijn in olijfolie
1 blikje tomaat (gepeld, cherry, chopped; wat je zelf 't lekkerst vindt)/ wat verse tomaatjes
2 eetl tomaten puree
4 anchovisjes
2 teentjes knoflook (voor smaak, later uit de saus vissen!!)
optioneel:
olijven
pijnboompitten
Kappertjes
variatie:
vervang kappertjes door paprika
uitje erbij
ui en knofloook fruiten in balsamico

Fruit de knoflook (en ui mits je ui gebruikt) in de pan, doe gelijk de anchovis erbij, deze moet langzaam versmelten in de hete olie (als je een blikje tonijn in olijfolie gebruikt kun je deze olie gebruiken om in te bakken). Dan de tonijn erbij gevolgd door de tomatenpuree en de tomaten. De olijven ontpitten en fijnsnijden in ringetjes, de kappertjes spoelen met koud water als ze gezouten zijn (eigen inmaak), erbij doen. De pijnboompitjes kort roosteren in de oven en als laatste eroverheen strooien.

Opdienen met bijvoorbeeld Pasta, zie vooor kooktijd de verpakking.



No comments:

Post a Comment